Projekt izrade kamenjara “Iz kamena nikli, u kamen ponikli” osmišljen je kao dugoročna i održiva aktivnost koja promiče ekološku svijest, brigu za okoliš i aktivno uključivanje djece u uređenje školskog prostora.
 
U sklopu projekta kojim želimo podići kamenjar ispred škole kako bi postao efektan ukras našeg školskog dvorišta i u njemu nа relativno malom prostoru posaditi mnogo raznovrsnih biljaka, koje će svojim oblicima teksturama i bojama stvoriti zanimljivu sliku prirode u malom, održali smo u zimskom periodu četiri predavanja za naše učenike s ciljem da upoznaju i nauče kako je kamenjar vrt u kojem rastu biljke koje vole sunce, suho tlo i kamenje te da izgrađuju pozitivan stav prema prirodi i razvijaju ekološku svijest.
 
U prvoj radionici “Od sjemenke do biljke” koju je održala učiteljica Monika Puljić učenici su tijekom radionice proučavali životni ciklus biljaka – od klijanja sjemenke do stadija odrasle biljke – koristeći izvorne materijale i tehnologiju proširene stvarnosti. Posebnu su pažnju posvetili životnim uvjetima koji prevladavaju u kamenjaru te su, surađujući u skupinama, istraživali biljke koje uspijevaju u tom zahtjevnom staništu. Kroz zajednički rad učenici su razvijali vještine timskog učenja i promišljanja o prilagodbama biljaka na specifične uvjete okoliša. Provedene aktivnosti potaknule su učenike na aktivno razmišljanje o procesima koji se odvijaju u prirodi, što je i jedan od glavnih ciljeva ovog projekta.

U drugoj radionici koju je također održala učiteljica Monika Puljić “Rastem iz kamena” cilj radionice je bio upoznati učenike s prilagodbama biljaka koje rastu u kamenjarima – staništima s ograničenom količinom vode i velikom izloženošću suncu. Kroz proučavanje biljaka poput lavande i čuvarkuće, učenici su analizirali građu biljnih organa te zaključili koje ih karakteristike čine prilagođenima za opstanak u takvim zahtjevnim uvjetima. 

Radionica “Kako napraviti kamenjar” koju je održala učiteljica Snježana Bubalo bila je usmjerena na osmišljavanje i izradu kamenjara – budućeg vrta s biljkama koje uspijevaju u suhim i kamenitim uvjetima. Učenici su učili osnovne principe oblikovanja kamenjara, uključujući odabir lokacije, pripremu tla, slaganje kamenja, izbor biljaka (poput sukulenata, niskih trajnica i mediteranskog bilja) te održavanje kamenjara tijekom godine. Cilj ove radionice je bio poticanje kreativnosti kod djece, povezanosti s prirodom i praktična primjena znanja u uređenju vanjskog ili unutarnjeg prostora, upoznati djecu s osnovnim koracima, materijalima i biljkama potrebnima za izradu kamenjara, te potaknuti njihovu aktivnu ulogu u uređenju okoliša na održiv način. Učenici su pokušali napraviti svoje skice budućeg kamenjara ispred škole i to su uspješno odradili. Posebno se istaknula skica učenice Andreje Puljić 8. r.  koju ćemo pokušati prenijeti u stvarnost u sljedećem krugu radionica gdje nas očekuje praktični rad, osmišljavanje kamenjara i sadnja biljaka.
U radionici “Koje biljke sadimo u kamenjaru i kako?”  koju je također održala učiteljica Snježana Bubalo učenici su nakon izlaganja učiteljice koja ih je uputila u osnovne karakteristike biljaka koje bi trebale biti posađene u kamenjar (poput sukulenata, lavande, timijana, seduma, čuvarkuća…) dobili zadatak da istraže biljke koje možemo i koje bi željeli posaditi u našem budućem kamenjaru te njihova obilježja vodeći se osnovnim karakteristikama biljaka za kamenjar tj. da podnose sušu i puno sunca, da imaju čvrsto korijenje, da ne trebaju bogato tlo, da su niske i kompaktne, da pužu po tlu, da dugo cvatu i privlače pčele i leptire. U ovoj radionici učenici su učili putem istraživačkog rada prepoznati biljke koje mogu rasti u suhim, kamenitim područjima a koje će kasnije u u drugom krugu radionica gledati, dodirivati, pomirisati i na kraju i posaditi. Saznali su zašto te biljke ne trebaju puno vode, kako štite sebe i kako preživljavaju na suncu. Otkrili su kroz priče i slikovne kartice i zanimljive činjenice o raznim biljaka  (npr. čuvarkuća – nekad se sadila na krovu kao “čuvar kuće”, sedum (Žednjak) – može “preživjeti” i na krovu bez zemlje, origano – raste po stijenama, koristi se za pizzu…).
 
Ove sve četiri radionice bile su plodonosne za naše učenike jer su se učenici upoznali s osnovnim koracima, materijalima i biljkama potrebnima za izradu kamenjara, te su prepoznali i svoju aktivnu ulogu u uređenju okoliša na održiv način a ujedno su razvijali suradnički i timski rad u planiranju budućeg kamenjara.
 
Snježana Bubalo, kordinator projekta
Skip to content